שלום אורח, התחבר לאתר!, שכחת את הסיסמה?
  דוא"ל:
סיסמה:
טופס רישום לאתר | הוסף למועדפים | קבע כדף הבית
WWW.MedicalMedia.co.il
אודות אינדקס קישורים עדכוני רישום חיפוש תרופות כתבי עת כינוסים דף ראשי
yoman.co.il - תוכנה לזימון תורים
Medical Search Engine
Skip Navigation Linksראשי > רשימת כתבי עת > The Israeli Journal of Neurology - גליון מס' 20 > שבוע המודעות לשבץ מוחי חריף בדרום
מרץ 2008 March | גיליון מס' 20 .No
צור קשר
חברי מערכת
רשימת גליונות קודמים
שער הגליון
נוירלוגיה והקהילה
שבוע המודעות לשבץ מוחי חריף בדרום


ד"ר ענת חורב המחלקה לנוירולוגיה, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, באר שבע

בימים 10-4/11/2007 נערך "שבוע המודעות לשבץ חריף בדרום". שבוע זה נערך ביוזמת המחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי סורוקה במטרה להעלות את אחוז חולי השבץ החריף שיתאימו לקריטריון הזמן לטיפול התרומבוליטי.
לאחר סקר פנימי שערכנו במחלקתנו, רק כ-4% מחולי השבץ עומדים בקריטריון הזמן לטיפול תרומבוליטי, מתוכם כ-30% אינם מתאימים לשאר הקריטריונים לקבלת הטיפול. מכיוון שהנתונים האמריקאיים מצביעים על כך שבממוצע 6%-5% מחולי השבץ מתאימים לטיפול טרומבוליטי, תהינו כיצד נוכל לסייע ולהעלות את אחוז החולים שעומדים בקריטריון הזמן.
כידוע לכולנו, בחולים הסובלים מכאבים בחזה מתעורר באופן מיידי חשש לאוטם שריר הלב ולפיכך יפנו למיון או לרופא, לעומת זאת, חלק גדול מחולי השבץ החריף יעדיפו להמתין בבית בתקווה שהסימפטומים יחלפו או לקבוע תור לרופא המשפחה. על פי הפניות מאוחרות ובלתי ספציפיות למחלקה לרפואה דחופה, התרשמנו כי גם בקרב רופאי המשפחה אין מודעות מספקת לקיום הטיפול התרומבוליטי ולקריטריונים להתאמה לטיפול, נושא שנעשה רלוונטי רק בשנים האחרונות. נוסף על כך, זיהוי חולי השבץ, פינויים המהיר תוך מתן קדימות ונוסף על כך, דיווח מקדים לבית החולים שאליו מפנים, הפך להיות חלק בלתי נפרד מעבודתם של צוותי מד"א. מתוך הכרה כי העלאת המודעות בקרב כלל האוכלוסייה, רופאי המשפחה, אנשי מד"א ואנשי המיון לזיהוי סימני השבץ ובשל הצורך לקצר את זמני ההגעה של החולים למיון, הוחלט לצאת בקמפיין בנושא.



לאחר סקירה של קמפיינים דומים בארה"ב ובאירופה, בחרנו בשיטת ה-TSAF (Face, Arm, Speech, Time),שהוכיחה את עצמה ברוב הקמפיינים כשיטה היעילה להבהרת סימני השבץ לקהילה (לעומת שיטות אחרות שפירטו סימנים נוספים ונמצאו כפחות יעילות עם יכולת לגרום בלבול בזיהוי הסימנים). כמו כן, החלטנו לצמצם את המסרים לקהל ולא להתפרס למסרים אחרים בנושא השבץ כדי לא להחמיץ את המטרה העיקרית (זיהוי והגעה מהירה למיון). אף שידוע כי הפרסום בטלוויזיה הוא היעיל ביותר להעלאת מודעות בנושאים כגון זה, עקב העובדה שמדובר בקמפיין מקומי, בסדר גודל קטן יותר, לא יכולנו לבחור במדיה זאת כאמצעי עיקרי, ונאלצנו לבחור באמצעים אחרים שעמדו לרשותנו לפרסום.
האסטרטגיה הכללית של הקמפיין הייתה מתן חשיפה מרבית ובמקביל במספר רב ככל שניתן של אמצעי תקשורת, למרות המגבלה התקציבית. אמצעי הפרסום למודעות שבחרנו בהם הם: שלטי חוצות, עיתונות מקומית ופוסטרים לתלייה במרפאות של קופות החולים (תמונות 1 ו-2). 


בוצע ניסיון להוסיף דפי מידע בנושא בתוך תלושי הארנונה, אך עקב קשיים טכניים הוא לא יצא לפועל כחלק מקמפיין זה. במקביל בחרנו להעביר את המסר על ידי ראיונות של רופאי המחלקה לכל אמצעי התקשורת המקומיים: רדיו קול הדרום, קול ישראל בערבית, ערוץ מקומי בכבלים ועיתונות מקומית. מכיוון שאוכלוסיית הדרום היא הטרוגנית מבחינת שפות, בחרנו לפרסם את המודעות והראיונות בשלוש השפות: עברית, רוסית וערבית בנוסח אחיד (תמונה 3).



 בפועל, הקמפיין כלל:
- שניים עשר שלטי חוצות בצירים ראשיים בבאר שבע
- פרסום מודעות בארבעה מקומונים בעברית, ערבית ורוסית עם
תוכן זהה לזה שפורסם בשלטי החוצות
- פרסום ראיונות
עם רופאי המחלקה בנושא זה, וכתבות תדמית בארבעה מקומונים ובשלוש שפות
- ראיונות של רופאי
המחלקה ברדיו המקומי ובתוכנית הכבלים המקומית
- נתלו פוסטרים בכל
מרפאות "שירותי בריאות כללית" - מחוז דרום, ובהם מפורטים סימני הזיהוי לשבץ מוחי
- כינוס: "חידושים
בטיפול בשבץ מוחי חריף וכרוני" (תמונה 4)
הכינוס הנ"ל נערך לקראת סוף הקמפיין, בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון. לכינוס הוזמנו רופאי משפחה, אחיות אחראיות מרפאה (מכלל קופות החולים), צוות המיון הפנימי ואנשי מד"א. מטרות הכינוס העיקריות: העברת מסרים בנושא זיהוי סימני שבץ חריף, שינוי התפיסה בטיפול ועדכון לגבי היכולות הקיימות במרכז הרפואי. מטרות הלוואי היו: העלאת המודעות באופן כללי לנושא השבץ אצל אנשי הצוות הרפואי בקהילה, עדכונים בטיפול הכרוני בשבץ מוחי והידוק הקשר ושיתוף הפעולה בין הרופא המטפל לבין מרפאת השבץ. יש לציין שההיענות לכינוס מבחינת נוכחות הייתה מרשימה מאוד, וכך ניכר היה גם מקבלת רשמים לאחר הכנס. המסר שנתקבל היה שמדובר בנושא אשר, מחד גיסא, לא נוטים לעסוק בו לעתים קרובות ולעדכן בו את רופאי הקהילה, אך מאידך גיסא, חשוב מאוד ומעורר שפע עניין וסקרנות, לדעת כולם.
במהלך ימי הקמפיין עצמו לא נרשמה עלייה בכמות פניות הסרק למיון, מאידך גיסא, גם לא נרשמה עלייה בפניות של חולים עם שבץ חריף. מכיוון שיש להתרשם מאפקט הקמפיין במשך מספר חודשים, מזמן סיום הקמפיין מתבצע איסוף נתונים בנושא זה. כל חולה שאושפז עם אבחנה של שבץ מוחי, מרואיין לגבי חשיפתו לקמפיין ולגבי סוג המדיה שאליה נחשף. בצורה זאת אנו מקווים שנוכל להתרשם מאפקטיביות הקמפיין באופן כללי וכמו כן להפיק לקחים לגבי בחירת המדיה, ולדעת אם היו אוכלוסיות מסוימות שפחות הפיקו תועלת מהקמפיין הנוכחי. טרם ניתן לדווח על תוצאות המעקב בצורה מדויקת, אך בשל תגובות שהתקבלו מהמאושפזים בפרט ומהאוכלוסייה בכלל, נראה כי מסע הפרסום בהחלט העלה את נושא השבץ המוחי לתודעה הציבור המקומי.
מחקרים הוכיחו בצורה ברורה, כי אם אין רענון של האינפורמציה כל מספר חודשים, האפקט של קמפיינים מסוג זה יורד בצורה משמעותית. בשל כך אנו מקווים לצאת בקמפיין נוסף במהלך 2008, ייתכן שלא באותו פורמט, בנושא זה. מיותר לציין שקמפיין בסדר גודל ארצי יהיה הרבה יותר אפקטיבי מכל הבחינות, ונשמח לשתף פעולה כדי שייצא לפועל. 




                                                                                                                           References

1. Hodgson C, Lindsay P, Rubini F. Can mass media influence emergency department visits for stroke? Stroke 2007;38:2115-2122
2. Occonor R, Mcgrow P, Edelson L. Thrombolytic therapy for acute ischemic stroke: Why the majority of patients  remain ineligible for treatment? Ann Emerg Med 1999;33:9-14


תגובות:



דף ראשי | כינוסים רפואיים | כתבי עת רפואיים | חיפוש תרופות | תנאי שימוש | אודות מדיקל מדיה | צור קשר | קוסמטיקה ואסתטיקה רפואית | קוסמטיקה רפואית
המידע המופיע באתר זה מיועד לצוות רפואי בלבד. המידע באתר אינו מהווה בשום אופן ייעוץ רפואי ו\או משפטי.
שימוש או צפייה באתר זה מעידים על הסכמתך לתנאי השימוש.
תנאי שימוש באתר זה:
ידוע לי שעל ידי שימוש באתר זה, פרטיי שמסרתי יאספו ע"י חברת מדיקל מדיה על מנת ליצור איתי קשר בנוגע לאירוע זה ולאחרים. מדיקל מדיה אף רשאית להעביר את פרטי הקשר שלי מעת לעת לחברות קשורות אליה ו/או צדדים שלישיים כחלק מהמודל העסקי שלה לשימוש בכיווני שיווק עבור לקוחותיה שכולל ניוזלטר מדעי לרופאים, מידע על עידכוני רישום של תרופות וציוד רפואי, נושאים מקצועיים, פרסומים שונים, הזמנות לכנסים, הזמנות למפגשים עם נציגי פארמה וכיוצ״ב. ידוע לי כי אני זכאי לבקש מחברת מדיקל מדיה לחדול משימוש במידע בכל עת ע"י שליחת הודעה כתובה לחברה ובמקרה זה תתבטל הסכמתי לעיל מיום שהתקבלה ההודעה.

לצפייה בתנאי השימוש לחץ\' כאן
Powered by Medical Media Ltd.
כל הזכויות שמורות לי.ש. מדיקל מדיה בע"מ ©