שלום אורח, התחבר לאתר!, שכחת את הסיסמה?
  דוא"ל:
סיסמה:
טופס רישום לאתר | הוסף למועדפים | קבע כדף הבית
WWW.MedicalMedia.co.il
אודות אינדקס קישורים עדכוני רישום חיפוש תרופות כתבי עת כינוסים דף ראשי
yoman.co.il - תוכנה לזימון תורים
Medical Search Engine
Skip Navigation Linksראשי > רשימת כתבי עת > Israeli Journal of Family Practice - גליון מס' 143 > ד"ר, בשביל הגב שלי, איזה מזרן לקנות?
אוקטובר 2008 october | גיליון מס' 143 .No
צור קשר
חברי מערכת
רשימת גליונות קודמים
שער הגליון
בעיות מוסקולוסקלטליות ברפואה ראשונית
ד"ר, בשביל הגב שלי, איזה מזרן לקנות?


ד"ר ישי לב, ד"ר טלי סחר, ד"ר דינה הרבט, ד"ר אמנון להד - החוג לרפואת המשפחה, האוניברסיטה העברית והמחלקה לרפואת המשפחה, שירותי בריאות כללית, מחוז ירושלים

לפי הפרסומות בעיתונות ובטלוויזיה, נראה שהסוג המומלץ של מזרן הוא ברור, ונשארת רק שאלת המחיר. מספר חברות ממליצות על מזרן המיועד למנוע כאבי גב או להקל כאבי גב. יש מזרן עם "המרכז הבריאותי", אחר מומלץ על ידי איגוד הכירופרקטים. יש מזרנים המומלצים מכיוון שיש בהם חומר המתאים את עצמו לצורת הגוף והגב בעוד אחרים מומלצים מכיוון שהם קשים במיוחד. נשאלת השאלה: האם הדבר נבדק באמת במסגרת מחקר מסודר?
אנשים נוהגים לישון על מזרנים זה כ-23,000 שנים (1). כולנו מבלים כמעט שליש מחיינו במיטה. כאב גב תחתון הוא שכיח ביותר, יותר מ-80% מהאוכלוסייה המערבית סובלת מכאב גב תחתון חריף, לפחות פעם אחת בחיים, ו-5% מהאוכלוסייה יפתחו כאב גב תחתון כרוני (2). ההמלצה המקובלת לסובלים מכאב גב תחתון הייתה לישון על מזרן קשה (3). לאחרונה הופיעו עדויות חדשות המטילות ספק באמונה זו. כחלק מהכנת חומר רקע לקווים המנחים של השוק האירופאי המשותף למניעה ולטיפול בכאבי גב תחתון (4) סקרנו את הנתונים הקיימים בספרות הרפואית על הקשר בין כאב גב תחתון לסוג המזרנים.
מתוך מטרה למצוא מחקרים שבדקו השפעה של סוג המזרן או המיטה על מניעה או על טיפול בכאבי גב, בוצעה סריקה מקיפה של מאגרי המידע הממוחשבים שכללו את: Medline/Pubmed, CINHALl ,EMBASE עד סוף שנת 2004. נוסף על כך, בוצע חיפוש משלים ב-Medline עד אפריל 2008. בחיפוש נבדקו מאמרים העוסקים בכאב גב או בסיאטיקה, הבודקים שימוש במזרנים או במיטות. כמו כן, נסרקו מראי המקום של המאמרים. ההתייחסות הייתה למחקרים שהתוצאה שבהם הייתה קלינית בין שהיו מחקרים מבוקרים (RCT) ובין שלא, והתייחסה לשוני בשיעור כאבי הגב, מספר ימי היעדרות, מספר ימי כאב, חומרת הכאב, רמת תפקוד וכו'. מחקרים שתוצאותיהם היו רק מדדים מכניים (כדוגמת מדידת לחצים וזוויות) לא נכללו. כמו כן, לא התייחסנו למחקרים אשר בדקו תוצאות שאינן קשורות ישירות לכאבי גב, כדוגמת איכות שינה.
?נמצאו תשעה מאמרים (13-5) שדיווחו על התערבויות במטרה למנוע ולהוריד כאב גב על ידי שימוש במזרנים שונים: 6 מחקרים מבוקרים (RCT), שניים מהם כפולי-סמיות ושלושה מחקרים אחרים. בשבעה מתוך תשעת המחקרים גויסו חולים הסובלים מכאב גב כרוני. 3 מחקרי עוקבה בדקו מזרנים ספציפיים ומערכות שינה מיוחדות ולא קשיחות כללית של מזרנים.
רוב העבודות היו בעלות איכות ירודה ולא סיפקו עדות המספקת להגעה למסקנות. לא נמצאו כל סקירות שיטתיות על שימוש במזרנים או על מניעה או טיפול בכאב גב. בטבלה מפורטים עיקרי המאמרים שבנידון (טבלה 1).
רק שלושה מאמרים עמדו במדדים של איכות טובה (13,6,5). Enck וחבריו (5) בדקו 700 אורחי מלון שהשתמשו בשלושה סוגי מזרנים שונים במשך 2-1 לילות. נבדקו איכות שינה וכאב גב בעזרת מילוי שאלון בזמן היציאה מהמלון, עם היענות של 38% (265/700). החוקרים דיווחו על השפעה של מזרנים חדשים על איכות משופרת של שינה, בהשוואה למזרנים ישנים, אבל ללא השפעה על כאב גב. אף שהמחקר ענה על קריטריונים של איכות טובה, מספר גורמים כגון המשך הקצר של המחקר, העובדה שהמשתתפים היו במלון כחלק מחופשה ולא בביתם, בדיקת ההשפעה בבוקר אחרי, חוסר נתוני רקע וההיענות הירודה מקשים על שימוש בתוצאותיו במסגרות טיפוליות רגילות.
במחקר באיכות גבוהה (5) נבדקו 313 מבוגרים בקהילה שסבלו מכאב גב תחתון לא מוגדר, קל וכרוני. המשתתפים היו הורים לילדים שבמסגרת סקר בריאות דיווחו על כאבי גב שלא בהכרח גרמו להם לפנות לטיפול רפואי. באקראי הוקצו להם שני סוגי מזרנים בעלי קשיחות שונה (מזרנים בקשיחות בינונית ומזרנים קשים) תוך סמיות-כפולה. לאחר 90 יום היה שיפור בשתי הקבוצות בכאב הגב עקב החלפת המזרן. בהשוואה של שני סוגי המזרנים התוצאה הייתה טובה יותר אצל האנשים שהשתמשו במזרנים בעלי הקשיחות הבינונית. נצפה שיפור בכאב בזמן שכיבה במיטה (2.36 95% CI 1.13-4.93), בקימה
(1.93 0.97-3.86) ובהגבלה בפעילות יום-יומית
(2.10 1.24-3.56). כמו כן נצפה שיפור סטטיסטי גבולי בכאב במשך היום (p=0.059). ההבדל היה קטן ביותר וביטויו היה ירידה של 0.65 ס"מ ב-VAS (סקלה למדידה של כאב בעזרת סימון על קו בן 10 ס"מ שקצהו האחד מסמן חוסר כאב והשני כאב בלתי נסבל) ושינוי של יחידה אחת במדד Roland Morris Questionnaire (הבדל נחשב לבעל משמעות קלינית כשגודלו הוא 2 יחידות או יותר).
מחקר מבוקר, אך עם סמיות רק של החוקרים, פורסם
השנה (13). במחקר נכללו בתחילתו 160 חולים עם כאב גב כרוני. 19 מהם פרשו לפני הרנדומיזציה. הם חולקו בצורה מרובדת אקראית, לשלוש קבוצות שישנו במשך חודש על מזרנים שונים:
• מיטת מים
• מיטה עם מזרן שחלקו העליון בנוי מקצף המתאים את עצמו
לצורת הגוף ואשר נמצא במחקרים מכניים כמפזר טוב של לחץ השכיבה על חלקים ניכרים מהגוף
• מזרן קשה
27 משתתפים פרשו במשך חודש המחקר. החוקרים בדקו את התוצאות הן בין אלו שהשלימו את המחקר והן תוך ניתוח ששמר על החלוקה הראשונית עם הנחה שכל הפורשים המשיכו לסבול מכאבי גב (Worse Case & Intention to Treat). נמצא שמיטת מים ומזרן קצף היו עדיפים על פני מזרן קשה ללא שוני בין שני מזרנים אלו. בשני המקרים מדובר במשטח רך בהרבה מהמזרן הקשה. ההבדלים היו קטנים ביותר, לדוגמה: השוני בכאב ברגל בסקלה של 10-0, היה של 0.7 עד 0.9 בין שני המזרנים הרכים לזה הקשה. ההבדל בפעילות היום-יומית (סקלה של 30-0) היה של 2-1. משכו הקצר של המחקר (חודש) מקשה על הכללת מסקנות המחקר בטיפול המרפאתי הרגיל. לא ברור אם ההשפעה המיטיבה תישמר גם במהלך תקופה ארוכה יותר. נוסף על כך, במחקר השתתפה קבוצה קטנה יחסית של חולים עם כאבי גב כרוניים. האם ההשפעה תהיה זהה גם בקבוצה של מטופלים ללא כאב גב קבוע?
מחקר אחר בדק את המצב בקרב רופאים. סקר שבוצע בין 100 רופאים מתמחים בהודו (14), השווה שינה על מזרן קצף לשינה בבית על מזרני כותנה. 63 מהמתמחים דיווחו על כאבי גב ביום שאחרי התורנות. בקרב 61 מהם הכאב חלף אחרי שינה בבית על מזרן כותנה. הסקר לא היה מבוקר, לא ניסה לבדוק את ההשפעה של ההימצאות בתורנות, ולא לקח בחשבון את מספר שעות השינה בתורנות.



דיון

למיטב ידיעתנו, זה הניסיון הראשון לסקור את הידוע בספרות הרפואית לגבי מניעה של כאבי גב וטיפול בהם על ידי מזרנים.
מעט מאוד מחקר בתחום זה פורסם, למרות המשמעות המסחרית הרחבה ואולי בגללה.
נמצאו שלושה מחקרים סמויים: האחד (6)?כלל תקופה קצרה של התערבות של 2-1 לילות והוערך רק בבוקר שאחרי השינה על המזרנים, ללא ניסוי לתקופה ארוכה או למעקב. אחוז ההשתתפות בניסוי זה היה נמוך, והחוקרים השתמשו רק במספר מזרנים. המאמר היה חלש מבחינה אפידמיולוגית ומתודולוגית, לכן לא ניתן היה להכליל את תוצאותיו.
בניסוי האקראי כפול-הסמיות?היחיד שמצאנו בסקר זה (5) היו תוצאות מפתיעות: המזרן החצי קשה היה עדיף על המזרן הקשה, אם כי מדובר בהבדל קטן. גם המחקר המבוקר הנוסף, שהתפרסם השנה, שהיה סמוי בחלקו (13) ונמצא בו ששני סוגי המזרנים הרכים יותר (מיטת מים ומזרן קצף) היו עדיפים על מזרן קשה. שוב הוכח שלא תמיד ה"אמונה" הרפואית נמצאת כנכונה במסגרת מחקר מבוקר. קצת הבהרה לתוצאות המפתיעות ניתן על ידי המחברים של המאמר האחרון (13). ההסבר קשור למעט יותר חולים המתהפכים במשך הלילה על מזרנים בעלי קשיחות בינונית. מידע זה מערער את האמונה המסורתית של מומחים שהציעו שמזרנים בעלי קשיחות גבוהה עדיפים לחולים הסובלים מכאב גב. פרסומו של Kovacs (5) גרם לחלק מהרופאים להמליץ על מזרנים בעלי קשיחות בינונית לאלה הסובלים מכאב גב תחתון כרוני (15). לגבי מניעה באנשים ללא כאבי גב, חסר לנו מידע מהימן, אך קשה להניח שהמלצה על מזרן קשה תהיה נכונה.?יש מקום לביצוע מחקרים ארוכי טווח שייתנו מענה לשאלות אלו. עד אז ברור שהפרסומת הרבה על ידי יצרני מזרנים אינה מקבלת תמיכה מדעית. חלק מהמקרים אפילו נגועים בהטעיית הציבור.
?


תגובות:



דף ראשי | כינוסים רפואיים | כתבי עת רפואיים | חיפוש תרופות | תנאי שימוש | אודות מדיקל מדיה | צור קשר | קוסמטיקה ואסתטיקה רפואית | קוסמטיקה רפואית
המידע המופיע באתר זה מיועד לצוות רפואי בלבד. המידע באתר אינו מהווה בשום אופן ייעוץ רפואי ו\או משפטי.
שימוש או צפייה באתר זה מעידים על הסכמתך לתנאי השימוש.
תנאי שימוש באתר זה:
ידוע לי שעל ידי שימוש באתר זה, פרטיי שמסרתי יאספו ע"י חברת מדיקל מדיה על מנת ליצור איתי קשר בנוגע לאירוע זה ולאחרים. מדיקל מדיה אף רשאית להעביר את פרטי הקשר שלי מעת לעת לחברות קשורות אליה ו/או צדדים שלישיים כחלק מהמודל העסקי שלה לשימוש בכיווני שיווק עבור לקוחותיה שכולל ניוזלטר מדעי לרופאים, מידע על עידכוני רישום של תרופות וציוד רפואי, נושאים מקצועיים, פרסומים שונים, הזמנות לכנסים, הזמנות למפגשים עם נציגי פארמה וכיוצ״ב. ידוע לי כי אני זכאי לבקש מחברת מדיקל מדיה לחדול משימוש במידע בכל עת ע"י שליחת הודעה כתובה לחברה ובמקרה זה תתבטל הסכמתי לעיל מיום שהתקבלה ההודעה.

לצפייה בתנאי השימוש לחץ\' כאן
Powered by Medical Media Ltd.
כל הזכויות שמורות לי.ש. מדיקל מדיה בע"מ ©