שלום אורח, התחבר לאתר!, שכחת את הסיסמה?
  דוא"ל:
סיסמה:
טופס רישום לאתר | הוסף למועדפים | קבע כדף הבית
WWW.MedicalMedia.co.il
אודות אינדקס קישורים עדכוני רישום חיפוש תרופות כתבי עת כינוסים דף ראשי
yoman.co.il - תוכנה לזימון תורים
Medical Search Engine
Skip Navigation Linksראשי > רשימת כתבי עת > תזונה - גליון מס' 3 > הסויה במזוננו, שמועות ועובדות
מאי 2009 May | גיליון מס' 3 .No
צור קשר
חברי מערכת
רשימת גליונות קודמים
שער הגליון

הסויה במזוננו, שמועות ועובדות


(ריאיון עם פרופ' צבי צדיק, אנדוקרינולוג ילדים בכיר, יו"ר רשות המחקר של מרכז רפואי קפלן, רחובות)

באילו סוגי מזון ניתן למצוא את הסויה?
"פרט למזונות המוצהרים שהרכיב העיקרי שלהם הוא על בסיס חלבון הסויה, הסויה נפוצה במוצרי מזון תעשייתיים וטבעיים כאחד. הסויה הוא רכיב מייצב במוצרים שונים: משקאות, גלידה, אפילו בחלק ממוצרי הבשר, כדי שהבשר ייראה בשרני וטוב".

האם הסויה מופיעה ברשימת הרכיבים של המוצרים הללו?
"ברשימת הרכיבים של המוצרים קיים רכיב בשם חלבון צמחי, וברוב המקרים הכוונה היא לסויה".

מהם הגורמים לחשש ממוצרי הסויה?
"בשנים האחרונות, עקב ההפחתה בילודה הטבעית בעולם, מצד אחד, ותופעות של התפתחות מוקדמת, מצד שני, עסק המדע בחיפוש הגורמים לתופעות הללו. החשדות התרכזו במזהמים סביבתיים או בחומרים במזון. בין השאר, הופנו החששות כלפי הסויה, מכיוון שהיא מכילה ריכוז גבוה של אסטרוגן ממקור צמחי. הטענה העיקרית הייתה שהפיטואסטרוגנים - האסטרוגנים הצמחיים - שהם חלק מרכיביה של הסויה, גורמים לשינויים הורמונליים והתפתחות מוקדמת בקרב ילדים".

לפי שכיחות הימצאות הסויה במוצרים שונים, טבעיים ותעשייתיים, סביר להניח שכל ילד צורך סויה. האם יש אמת בקביעה שהסויה והאסטרוגן הצמחי שהיא מכילה, משפיעים על התפתחות ילדים?
"כאן אנחנו נוגעים בנושא גדוש בדעות קדומות, הנתמך במחקרים שנעשו בעיקר על חיות. כדי להעניק מענה יסודי ונכון יותר לקשר בין מתן סויה בגיל הינקות לגדילה ולהתבגרות, ערכתי מחקר רב שנים שממנו עולה בוודאות שסויה ורכיביה לא השפיעו על ההתפתחות ההורמונלית הקשורה לגדילה ולהתפתחות המינית, ולא שינו אותה".

כיצד בוצע המחקר ואילו פרמטרים נבדקו בו?
"מתוך עניין בגדילת ילדים ייסדתי בשנת 1977 בסיס נתוני גדילה של ילדים שמקורו בקהילה.
המחקר שלנו הקיף כ-1,500 ילדים מינקותם עד גיל 20.
בסיס נתונים זה ריכז את נתוני המשקל, הגובה והרכב התזונה של ילדים באוכלוסייה הבריאה. מכיוון שתזונה אמורה להשפיע על "גדילה והתבגרות" עקבנו אחר גדילת הילדים מינקותם דרך תהליך התבגרותם ועד תום הגדילה.
המחקר בדק תינוקות (בגיל הינקות) שצרכו חלב אם או חלב פרה לצד תינוקות שתזונתם התבססה על תחליף מבוסס סויה.
חשוב לציין שתחליף חלב כזה מכיל אסטרוגנים צמחיים בכמות גדולה במיוחד, העשויה להשפיע גם על מבוגר, בניגוד למוצרי הסויה המכילים כמות נמוכה יותר. נוסף על כך, מטבע הדברים התינוקות ניזונו רק או בעיקר מתחליף החלב מכיוון שטרם צרכו מזונות אחרים".

מה היו תוצאות המחקר?
"למרות הצריכה המוגברת של רכיבי סויה, מעקב, ביקורת ותצפית על התינוקות ועל גדילתם במשך שנים העלו כי לא היה כל הבדל משמעותי בהתפתחות ההורמונלית בין שתי הקבוצות, ובעיקר - לא הייתה כל התפתחות מוקדמת אצל התינוקות שצרכו תחליף חלב מבוסס סויה.
כפי שבחנה אורלי פיינה בעבודת המסטר שלה, אין האצת גדילה באוכלי סויה בשנתיים הראשונות לחייהם, ומכאן שאין פעילות הורמונלית המשפיעה על גדילה. גם לגבי ילדים מגיל 3 שנים והלאה, אשר צרכו סויה בקטנותם, לא נמצאה התבגרות מוקדמת או הפרעה בהתבגרות. כך, שגם בקבוצת גיל זו לא נמצאה הפרעה הורמונלית. נכון שבסויה יש פיטואסטרוגן (אסטרוגן צמחי), אולם לא היה כל בסיס עובדתי המראה על פעילות של הורמון נשי באוכלוסיית הילדים שבדקנו".

זאת אומרת שאין הוכחות מחקריות להשפעת האסטרוגן הטבעי שבסויה על הגדילה וההתפתחות של ילדים?
"עד היום לא נמצאה ולו הוכחה אחת לבעיה שנגרמת מסויה.
יותר מכך, המחקר שערכתי מעניק הוכחה הפוכה שהסויה אינה גורמת כל שינוי בגדילה ובהתבגרות ילדים, וכל ההתלהמות התקשורתית הייתה נטולת כל בסיס מחקרי".

מה אפשר להסיק ממחקר כזה שנערך בקרב תינוקות, לגבי ילדים ונוער?
"אם לסויה אין השפעה שלילית גם כשהיא נצרכת כמזון עיקרי ובכמות משמעותית אף למבוגר ובוודאי, יחסית למשקל הזעיר של התינוקות, סביר שלצריכה של מוצרי סויה שמכילים כמות קטנה יותר של האסטרוגן הצמחי, תהיה השפעה קטנה יותר בכל שכבות הגיל".

זאת אומרת שהסויה בטוחה מבחינה בריאותית?
"כמו כל מזון אחר, לא נמצאה עד היום הוכחה שהאסטרוגנים הצמחיים משפיעים לרעה על הבריאות, ועל כן אין סיבה להטיל בהם דופי. חשוב לזכור שהסויה מכילה רכיבים בריאותיים כמו חלבון, ויטמינים ומינרלים ואינה מכילה כולסטרול ושומנים.
אף על פי שבמערב היא נפוצה רק ב-2 עשורים האחרונים, הסויה היא רכיב מזון מרכזי בתפריטם של מדינות המזרח הרחוק כבר יותר
מ-4,000 שנה. הסינים צורכים כבר אלפי שנים מנות המבוססות על סויה ומוצריה, ואינם סובלים מבעיות הורמונליות כלשהן או מהתפתחות מואצת".

אז מה שטוב בשביל הסינים טוב בשבילנו?
"מה שלא השפיע באופן שלילי על אוכלוסיות בקנה מידה גדול, כמו תושבי המזרח הרחוק וצמחונים המרבים לאכול מוצרי סויה, לא סביר שישפיע לרעה גם עלינו.
מחקרים על אוכלוסיות כאלה לא הראו כל הבדל בין אוכלוסייה אוכלת סויה לאוכלוסייה שאינה צורכת סויה בהקשר לגובה, למשקל, להתבגרות, לילודה או לתפקוד בלוטת התריס.
בסך הכל האסטרוגנים הצמחיים שקיימים גם בסויה, נפוצים מאוד כמרכיב תזונה בעולם. עיקר הדאגות התעוררו עקב תוצאות שליליות במחקרים שנערכו בקרב חיות. מחקרים דומים שנערכו בקרב בני אדם לא העלו כל תוצאות בעייתיות".

האם כדאי להגביל צריכת מוצרי סויה למספר פעמים בשבוע?
"כמו כל מזון אחר, גם את מוצרי הסויה יש לצרוך בכמות סבירה, ולא משום שיש להם השפעה מזיקה, אלא כדי לאפשר לילדים ליהנות מתפריט מגוון ולקבל את כל הרכיבים שהם זקוקים להם".

תגובות:



דף ראשי | כינוסים רפואיים | כתבי עת רפואיים | חיפוש תרופות | תנאי שימוש | אודות מדיקל מדיה | צור קשר | קוסמטיקה ואסתטיקה רפואית | קוסמטיקה רפואית
המידע המופיע באתר זה מיועד לצוות רפואי בלבד. המידע באתר אינו מהווה בשום אופן ייעוץ רפואי ו\או משפטי.
שימוש או צפייה באתר זה מעידים על הסכמתך לתנאי השימוש. לצפייה בתנאי השימוש לחץ\' כאן
Powered by Medical Media Ltd.
כל הזכויות שמורות לי.ש. מדיקל מדיה בע"מ ©