שלום אורח, התחבר לאתר!, שכחת את הסיסמה?
  דוא"ל:
סיסמה:
טופס רישום לאתר | הוסף למועדפים | קבע כדף הבית
WWW.MedicalMedia.co.il
אודות אינדקס קישורים עדכוני רישום חיפוש תרופות כתבי עת כינוסים דף ראשי
yoman.co.il - תוכנה לזימון תורים
Medical Search Engine
Skip Navigation Linksראשי > רשימת כתבי עת > Israeli Journal of Family Practice - גליון מס' 180 > שותפים לנפש, טיפול פסיכיאטרי במיני מרפאת ברה"ן במסגרת רפואת המשפחה
מאי 2014 May | גיליון מס' 180 .No
צור קשר
חברי מערכת
רשימת גליונות קודמים
שער הגליון
Narrative Based Medicine
שותפים לנפש, טיפול פסיכיאטרי במיני מרפאת ברה"ן במסגרת רפואת המשפחה


ד"ר מרדכי מרק, ד"ר ארז איילון, פרופ' בנימין מעוז

מבוא

ב-2001, חזר ארגון הבריאות העולמי והמליץ לשלב את שירותי בריאות הנפש בשירותי הבריאות הכלליים ובכללם במסגרת הרפואה הראשונית.1 בהמשך להמלצה לשלב את שירותי ברה"ן בשירותי הבריאות הכללית ובשירותי הרווחה, משנות התשעים. בסקר אפידמיולוגי שנעשה לאחרונה נמצא שקרוב למחצית הפונים לרופא המשפחה סובלים מבעיות נפשיות.2 אולם, הרופא הראשוני מאתר בעיות פסיכו-סוציאליות במחצית מהמקרים בלבד. מכאן שבעידן הרפורמה חיוני גם לייצר זמינות ונגישות לשירותי ברה"ן במרפאות רפואת המשפחה בתיאום ובשיתוף מערכת הרווחה בנוסף לפתיחת עשרות מרפאות פסיכיאטריות ברחבי הארץ.3

לצורך המחשה יוצג טיפול כוללני ובין-תחומי, שניתן במשותף על ידי רופאת משפחה, רופאת ילדים, פסיכיאטר ועובדת סוציאלית במסגרת המרפאה הראשונית ובשיתוף לשכת הרווחה וגורמי תמך בקהילה. להערכתנו נכון היה במקרה זה לטפל במסגרת מרפאת רפואת המשפחה ובשיתוף לשכת הרווחה. תיאור הטיפול משקף שילוב רופאים מומחים (רופאת נשים, רופאת ילדים ופסיכיאטר) ברפואה ראשונית ביוזמת רופאת המשפחה ובשותפות בין ארגונים. במודל "שותפים לנפש", הפסיכיאטר משמש כיועץ-מטפל במסגרת רפואת המשפחה וגם מקשר בין אנשי המקצוע בקהילה המודרכים יחדיו בקבוצת הדרכה בשיטת בלינט, שבה שותפים רופאים ואנשי מקצועות התמיכה בקהילה.


ברוריה וריש לקיש* תיאור המקרה

* הערה: קיבלנו אישור מהפונים לפרסם את תיאור הטיפול במסגרת פרסום רפואי-מדעי ללא פרטים אישיים. לשמות שנבחרו משמעות טיפולית. ברוריה, תלמידת חכם ובת זוגו של התנא רבי מאיר. ריש לקיש היה שודד שנהיה אחד מגדולי האמוראים.

ב-8:00 נשמעה דפיקה בדלת החדר באגף הרופאים המקצועיים. בהססנות, נושמת בכבדות מה, אישה גבוהה ולה פנים עגלגלות ונקיות מאיפור ולראשה מטפחת. לבושה הייתה בשמלת היריון מעל חולצת טריקו כתומה ולרגליה גרבי צמר ונעלי התעמלות. בהפניה מרופאת המשפחה צוין שמדובר באישה בריאה בת 30 בחודש שמיני להיריון תקין. היא השאירה במכוון חריץ פתוח בין המשקוף לדלת, מנהג המוכר לי מייעוץ לנשים מהקריה החסידית, שמקורו בשמירה על צניעות מחשש ייחוד. היא התיישבה אוחזת תיק שחור מהוה שהונח על ברכיה.

"תודה שהסכמת לקבל אותי. אני עומדת ללדת ואני חוששת מדיכאון לאחר לידה", ביטאה מתח וחשש שמא תחלה בדיכאון שלאחר לידה וביקשה תרופה ש"מותר לקבל". חרף ריאיון קבלה ארוך מהמקובל, לא הצלחתי להעלות ולו בדל של סימן לדיכאון אצלה או אצל מי מבני משפחתה ולא התרשמתי מחרדה וממתח במהלך המפגש. עם זאת חשתי שברוריה מוטרדת. על פי סיפורה היא נשואה זה כשנה לתלמיד ישיבה, חוזר בתשובה בן 45. לנוכח חשיבות ההחלטה על טיפול תרופתי במהלך ההיריון, הצעתי שבעלה יצטרף למפגשים. "בעלי עסוק בישיבה" השיבה קצרות. "בעברי למדתי בישיבה תיכונית", ציינתי והוספתי, "אשמח לבקר אצלו".

היא יצאה מאוכזבת. חודשיים מאוחר יותר, באותה שעה. גבר מזוקן חמור סבר, פאותיו מסתלסלות, לבוש חולצה לבנה וציציות משתלשלות על מכנסיו, ספק נכנס, ספק התפרץ, מחבק בזרועותיו תינוק בן יומו ואחריו מבוישת, מובילה עגלה ריקה חומה מוכתמת, פניה עצובות, משתרכת ברוריה.

"חולת נפש, ידעתי שתשקר! גם אותי רימתה! איני חייב לה גט, הקידושין בטלין". מחנק עלה בגרוני.

"שבו", ביקשתי. "תאשפז אותה! ממילא אינה מיניקה ולא מטפלת"! ברוריה בכתה. התיישבה בכיסא. "אני סובלת ממאניה-דפרסיה מגיל 19. אמי אמרה שאני כלי פגום ואסרה עליי לספר שלקחתי כדורים".

"אתה רואה, זה היה מקח טעות, לא צריך אפילו לגרש אותה, הקידושין בטלין".

"אתה מזכיר את סוגיית הגט מקליבה, אירוע שזעזע קהילות רבות" הוספתי. "אני רואה שאתה מבין, אמרתי לה להגיד לך ושיקרה גם לך", כמו ביקש לחבר את שנינו באחוות מרומים. "למען האמת, לא תמיד הייתי בן ישיבה, ישבתי שנים... למדתי בישיבת שאגת אריה באגף התורני בכלא רמלה. החלטתי לעשות תשובה, אני אסיר משתקם".

"אתה רואה גם הוא כלי פגום", אמרה בכעס, ביותר משמץ התנצחות. "ברוריה", השבתי ספונטנית, "ריש לקיש לפנייך! לא כלי פגום!" והוספתי, "משכך, גם את אינך כלי פגום ולעניות דעתי לא רימית. אלא קיימת מצוות כיבוד אב ואם". שתקה. כבוד האדם הושב מעט, הסערה שככה. המפגש התחיל. בסיומו, הסכימה לטיפול בסרקוואל, ואף נאותה לאשר לי להיפגש עם האם שהורתה לשמור סוד. ריש לקיש הסכים לתת הזדמנות ל"תיקון". העולל ישן בזרועות אביו ולא חש באיום המרחף על ביתו.

במפגש עם האם, מורה במקצועה, התברר שהאב סבל מדיכאונות חוזרים ונפטר מדום לב סמוך לפרוץ המחלה אצל ברוריה. האם טרחה להדגיש, שגילתה לחתנה המיועד שברוריה נטלה בעבר כדורים, אך לבסוף הסכימה שיותר רמזה מאשר חשפה. לדבריה קיבלה את ברכת גדול המקובלים, הרב בצרי, לשידוך והמקובל הבטיח לה שחתנה יגיע לגדולות. משנפרדנו חזרה ואמרה "גם הוא כלי פגום".

חשתי מועקה. כולם אומרים חלק מהאמת, והשקר שלם. האמון הבסיסי, שבלעדיו זוגיות ואהבה אינן יכולות להתפתח, חסר. עוצמת המועקה ככובד המשימה. מכאן ולהבא הייתי חרד לקראת כל מפגש. לא ידעתי מי יגלה מה מתי ומי לא יעמוד בהבטחתו והאם תושג רמיסיה. אמה של ברוריה דיווחה על מתח רב בין בני הזוג ועל סירובו של חתנה להתארח אצלם. אף שחל שיפור מסוים בברוריה והיא אף טיפלה מעט בבנם, התרשמתי שבדיכאון מעורב ריגזון מאני. התינוק הרבה לבכות והתקשה להיקלט במעון. ריש לקיש שמר על "פסק זמן", אך לא חש מחויב, בכל מקרה המשיך לנטור טינה לחותנת שהונתה אותו.

עובדת סוציאלית מלשכת הרווחה הצטרפה לרשת התמיכה וסייעה בתלושי מזון ובסידור חונכת לברוריה. במקביל הפניתי אותה למוסד לביטוח לאומי עם המלצה לקצבת נכות. נוסף להעמדת חונכת לרשות האם סוכם גם שהרווחה תנסה להפנות את הפעוט למעון אחר, קטן ואינטימי יותר, בהקדם האפשרי.

למחרת, הודיעה לי מזכירת המרפאה שלשכת הרווחה מנסה להשיג אותי בדחיפות. מהמעון הודיעו שהתינוק בכיין, אינו נקלט ומבקשים שיישאר בבית. במעון החדש טרם התפנה מקום. הטלפון צלצל, על הקו הייתה העו"ס: "מישהי שמעה צעקות מבית הזוג והזמינה ניידת. הרב נעצר לחקירה. העו"ס דאגה שאם בעלה של ברוריה לא ישוחרר מהמעצר, הילד יימסר אחר הצהריים לאומנה.

התקשרתי לברוריה, "צעקתי לו שדרך ארץ קדמה לתורה! הוא שוב איים עליי שייגש לרבנות לבטל את הקידושין וייקח את הילד. אמרתי שאני מסכימה רק לגט כהלכה ואז נופף מולי באגרוף". קלטתי שברוריה נסערת, אם בגלל החמרה במצבה הדיכאוני-מאני ואם מחשש שמא הקידושין יבוטלו והילד יילקח ממנה... בין לבין הגיעה שעת הצהריים. החלטתי לגשת לביקור בית בתחנת המשטרה. הצגתי את עצמי למפקד התחנה, שהתברר ששמע על פרויקט "שותפים לנפש" באמצעות השיטור הקהילתי. כך התאפשר לי לבקר את ריש לקיש בחדר החקירות.

"צהריים טובים". על ברכיו גמרא, על הכוננית טלית ותפילין כמו הכין עצמו לשהייה ממושכת, ישב ריש לקיש כשפניו חיוורות. השיב חרישית, "ברוריה צרחה, הגיעה ניידת ולקחו אותי! אשפז אותה ותמליץ שייתנו לי לגדל את הילד". "לצערנו לא זו הבעיה כעת. על פי עדכון מהעו"ס שמשגיחה על אשתך, ב-16:00 הרווחה מתכוונת להעביר את בנכם למשפחה אומנת שסודרה עבורו בצפת, מאחר שאתה עצור וברוריה אינה כשירה לטפל בתינוק". "אבל אני כשיר לטפל בו!" זעק. "אתה אסיר משוחרר בתהליך שיקום ובחזקת בעל מכה, מי יפקיד בידך ילד"? השבתי באופן שאינו משתמע לשתי פנים. "שחרר אותי, נישאר משפחה", התחנן. פניתי למפקד התחנה, וביקשתי לשחררו. חיוויתי דעתי שלא נשקפת סכנה לאלימות. ב-16:00 הביאה אותו הניידת למעון. הנחיתי את ברוריה להעלות את מינון הסרוקוואל והיא הבטיחה להתמיד בטיפול ואף הציעה שבעלה ייתן לה את הכדור. האומנה נדחתה.

שבועיים לאחר מכן התקיים בלשכת הרווחה דיון של ועדת תכנון טיפול בעניינה של המשפחה ובשאלת האומנה. עו"ס הרווחה המטפלת במשפחה דיווחה על האירועים האחרונים, "היו המון הסתרה ובלבול, הייתה בעיה בעקבות כך בזוגיות, כאוס וכעס על ההסתרה. הכנסנו סומכת לבית, היה ריב בין בני הזוג, המשטרה הייתה מעורבת, רגע לפני שחשבנו להוציא את הילד לאומנה התאזן מצבה של ברוריה. התמיכה מכל גורמי הקהילה המשיכה, וצפינו בשינוי של ממש לטובה. לאחרונה הפסקנו את הליווי של הסומכות". ברוריה ציינה שהיא מטפלת בילד, מביאה אותו למעון, וכאשר בעלה חוזר מהישיבה הם לוקחים יחד את הפעוט מהמעון. "ברוך השם, קשה לי עם זה שאני לא עובדת, אבל אני כל הזמן אני מנקה ומסדרת וזה אף פעם לא נגמר, אני מאוד רוצה לעבוד, אתמול תליתי מודעות".

ריש לקיש ברך את כל הצוות המקצועי "על זה שאיחדתם את משפחתי. היינו אצל חמותי בחג וגם בשבת, ואני רוצה לברך את ברוריה שהשתנתה, אנחנו עושים צעדות, הדברים השתנו לטובה. אנחנו נחשפים בטיפול להדרכה בהורות, ויש שיפור בתקשורת עם הילד ובהבנה שלנו אותו".

העו"ס המסייעת מטעם הרווחה סיכמה את הישיבה והוסיפה, "אני רוצה להגיד לשניכם, שזיהיתי המון כוחות פנימיים שמניעים אתכם, אתם ניגשים לכל אדם שיכול לסייע לכם. בזכות הרצון שלכם הגעתם לאן שהגעתם. אני ממליצה על המשך סיוע של לשכת הרווחה וטיפול אצל ד"ר מוטי, במקביל נפעל בכיוון אישור קצבת נכות ולסיוע מסל שיקום להכוונה בעבודה ולעזרה בדיור".

באחרונה החלה ברוריה לעבוד כמורה ממלאת מקום, ריש לקיש ממשיך בלימודיו בישיבה לקראת בחינות הסמכה לרבנות. לפעוט מלאה שנה ואף הוא "מצטרף" להוריו בצעדה היומית. מעת לעת אני נוהג לעלות לביקור בישיבה ואף זוכה בשיעור על פרשת השבוע או לימוד דף גמרא. מעבר להנאה שבחברותא, ה"רב" מיידע אותי על התקדמות התיקון. ערב חג הפסח דיווח שהיא מעט מתוחה וחושש שמצבה אינו לגמרי יציב. לעתים היא מעט היפומאנית לעתים טרודה, לא קשובה אליו. עם זאת הדגיש: "אני התיקון שלה והיא התיקון שלי".

באחת הפגישות בישיבה שלו דנו בפרשת השבוע שנגעה ללאה וליעקב. הרב פרט את המדרשים הידועים בספרות חז"ל, על הבוקר אחרי "ליל הנישואים", כאשר לאה ויעקב דיברו ביניהם משגילה ש"הנה היא לאה": א. למה לאה רימתה את יעקב? כי גם יעקב רימה את אביו. ב. הרי אסור לרמות, אז למה הם רימו? מכיוון שכיבדו את הוריהם, היא את אביה והוא את אמו; ומצוות כיבוד הורים היא מצוות יסוד מעשרת הדיברות. ג. לאה הייתה מיועדת לבן דודתה הבכור; והרי יעקב לא היה הבכור; זאת אומרת שהיא הייתה מיועדת לעשו. לאה מאוד לא רצתה את עשו ולכן בכתה ימים ולילות עד שעיניה נהיו רכות. לבסוף היו לה מזל ושמחה, כי יעקב קנה מעשו את הבכורה ולכן הוא מיועד לה. באמצעות המדרשים הללו, חלק עמי את השינוי במערכת היחסים עם ברוריה, שרימתה אותו כאשר לא סיפרה לו שהיא חולה בהפרעה מאנית-דפרסיבית; והוא רימה אותה כאשר לא סיפר לה שהיה שודד; אמון הדדי ובחירה מרצון חופשי בזוגיות וחיי משפחה שיש בהם תיקון, נותנים פשר לחיים ומשמעות קיומית.

ריש לקיש ניצל את ההזדמנות לתעד את הטיפול והכתיב את המדרשים הללו לברוריה על מנת לתת לי אותם לסיכום השלב הנוכחי בטיפול, רמיסיה חלקית ומבחינתם הצלת המשפחה. בצורה כזאת גם ברוריה קיבלה את ההסבר שלו על נפתולי מערכת היחסים והמחויבות ביניהם.


דיון ואחרית דבר

ברצוננו להתייחס להיבטים של מקרה זה ולהשלכות של שילוב שירותי ברה"ן ברפואה הראשונית בשיתוף עם הרווחה ורבני העיר לקידום בריאות תושבי העיירה ורווחתם.

א. תפקיד הפסיכיאטר במסגרת רפואת המשפחה: הפסיכיאטר העמיד לרשות הטיפול משאבי זמן, להקשבה ולהתעניינות בסיפור החיים וברקע, שאין לרשות רופא המשפחה. היועץ טיפל בחולה תרופתית בד בבד עם הפעלת טכניקה של התערבות במשבר, בהמשך פסיכותרפיה אישית, טיפול משפחתי והתערבות מערכתית. ניתנו הדרכה פסיכו-חינוכית והכוונה קוגניטיבית, תוך שימוש במושגים מהמגזר הדתי ומעולם התרבות של בני הישיבות. ניתנו הוראות בטווח גוף-נפש (צעדות יומיות) וסיוע משפטי למימוש זכויות. במקביל ניתן ייעוץ לרופאי המרפאה ולעובדת הסוציאלית במרפאה.

ב. התפקיד החברתי (Social Role) של הפסיכיאטר: היועץ הסתייע בידע בתרבות ובשפה התורנית וגם שימש מעין דמות "הורה" תומך, המכוון ומדריך בגישה פסיכו-חינוכית. התייחסותו הייתה אמפתית ודואגת; הוא דן עמם על בעיות קיומיות, הראה בקיאות בענייני הדת והמסורת, לא שמר על סממנים חיצוניים של כבוד (ביטוי לריחוק) ויזם שיתוף פעולה עם שירותים תומכים בקהילה.

ג. תפקיד מתאם הטיפול והמקשר כולל תיאום מגוון שירותים בקהילה: לשכת הרווחה, המעונות לפעוטות, המשטרה, הביטוח הלאומי, מערך השיקום, והכול בליווי של מנהל המרפאה ובתמיכת ראש המועצה.

עם זאת, המצב הכללי בשטח מלמד על אי בהירות וקשיים בשיתוף שעיקרם חששות מהרפורמה.


הבעיה

בדלנות בתוך מערכות השירות הציבורי המעכבת את שילוב הפסיכיאטריה ברפואה וקל וחומר את שיתוף ברה"ן ושירותי הרווחה. בפועל, הפסיכיאטרים הפסיכולוגים, העובדים הסוציאליים, המרפאים בעיסוק וצוותי הסיעוד חוששים מההגבלות של הנהלות הקופות המבטחות על ההפניות למרפאות ברה"ן. זאת, בין השאר, מאחר שעיקר העיסוק של הארגון כיום הוא בצדדים הטכניים להכללת תחום בריאות הנפש במעטפת הביטוחית של קופות חולים,4 רופאי המשפחה חוששים מעול הטיפול בחולים פסיכיאטריים. בנסיבות של מחסור במשאבים וזמן פנוי לתשומת לב, עולה חשש ששני השירותים יפעלו בלי שישולבו, אף שיפעלו תחת הנהלה אחת.


דרכי התמודדות

לצורך התמודדות עם החסמים שתוארו ועל מנת שהרפורמה הביטוחית תהווה זרז למימוש ההמלצה לשילוב שירותי בריאות הנפש בשירותי בריאות הגוף בכל הרמות, דרושה הכנה משותפת-משלבת שתכשיר את הלבבות ותסייע לבטל את הדיכוטומיה בין גוף לנפש הקיימת בפילוסופיה של הרפואה מאז ימי דקארט. לדעת קובעי המדיניות בשירותי בריאות הנפש, ראשי השירות בעבר ובהווה,5 השינוי החשוב המתבקש הוא בהכשרת אנשי המקצוע משני התחומים להתייצב יחד ככלים שלובים בנקודת הכניסה לשירותי הבריאות. אחת התשובות המעשיות לחששות הללו היא לשלב את שירותי בריאות הנפש ברפואה הראשונית על ידי שילוב מיני מרפאות ברה"ן במסגרת של המרפאות לרפואת המשפחה, כאשר החולים הפסיכיאטריים שמחלתם קשה ומורכבת יטופלו במסגרות נפרדות (מרפאות לברה"ן ומחלקות אשפוז), כמו שמקובל בכל תחומי רפואת המומחים. לדוגמה, רפואת נשים ברפואה הראשונית בצד מרכזי בריאות האישה בקהילה ומחלקות אשפוז לנשים בבתי חולים כלליים. בשנים האחרונות נעשו בארץ כמו בחו"ל ניסיונות מוצלחים לשילוב של ברה"ן ורפואת המשפחה במיוחד ביישובים עם בעיות פסיכו-סוציאליות.6

הנחנו שבמסגרת מודלים כאלה, יופנו אל היועץ הפסיכיאטרי בעיקר חולים שמבקרים רבות אצל רופא המשפחה ומכבידים עליו; מקבוצה שמקובל להגדירה כ"Chronic Somatizers". הסכמנו מלכתחילה, שפונים עם אבחנות פסיכיאטריות ברורות ימשיכו להיות מופנים למרפאה פסיכיאטרית.


מודל שותפים בנפש

תחילת השותפות בהצעה של המחברים לראש אגף ברה"ן במשרד הבריאות לבחון אם יתאים לעיירה פריפריאלית בעלת קשיים סוציו-אקונומיים,7 המודל הקנדי של "Shared Care"8 בגישה מורחבת המשלבת פסיכיאטר ברפואה ראשונית בקהילה, כמו במודל המקורי, בתוספת שיתוף עם גורמי תמך מחוץ למערכת הבריאות. השילוב המוכר של ברה"ן ברפואה הורחב גם לשיתוף בין יועץ ברה"ן לעובדי חינוך ורווחה, רבנים ושיטור קהילתי.

חצור הגלילית היא עיירה המונה כ-8,000 תושבים, מאופיינת ברמה חברתית-כלכלית נמוכה, ובה אחוז גבוה של פונים לשירותי הרווחה, מובטלים ו-40% לערך דתיים או חרדים. בעיירה שלוש מרפאות: שירותי רפואה ראשונית של הכללית, הלאומית ומכבי, ללא מרפאה לבריאות הנפש.

בבואנו להתאים את מודל השילוב במרפאה הראשונית לצורכי האוכלוסייה, נתקלנו בלבטים וחששות. לבסוף הוחלט שחדרו של היועץ הפסיכיאטרי יוקם באגף המומחים המייעצים במרפאה. כמו כן החל שיתוף פעולה עם העו"ס של המרפאה. במקביל ערך היועץ ביקורי היכרות בקהילה עם הרופאים והאחיות, ועובדי השירותים החברתיים, הרווחה, החינוך והדת. הוקמה קבוצת בלינט, שאליה הוזמנו רופאים מהאזור, ועובדים בשירותי הרווחה. הקבוצה מתכנסת אחת לחודש ומשמשת גם במה לתיאום בין-מקצועי ובין-שירותי, מעין "רשת חברתית". הוסכם שכל הרופאים ונותני השירותים האחרים יוכלו להפנות לפסיכיאטר ובלבד שההפניות ייעשו דרך רופאי המשפחה ובתיאום עם עו"ס המרפאה.


סיכום

הצגנו כאן מקרה של טיפול רפואי כוללני, ממוקד זמין נגיש ונטול סטיגמה, בגישה ביו-פסיכו-סוציאלית ורגישה לתרבות, במסגרת שילוב רפואת מומחים במרפאה ראשונית ובשותפות עם מערכות חינוך, הרווחה וכוהני הדת בקהילה. במקביל למדו הפסיכיאטרים מרפואת המשפחה את עקרון הגמישות; תדירות הפגישות ומשכן, חשיבותם של ביקורי בית ועוד, וכל אלה נעשו בגישה מעשית-בסיסית המקובלת ברפואת המשפחה. התיאור מבהיר את חשיבות הכרת הרקע התרבותי של הפונים ואת ההכרח בשותפות עם שירותים תומכים בקהילה.


מקורות

1. The World health report: 2001: Mental health: new understanding, new hope

2. גד לובין, מסעות נפש: איחוד בין הטיפול בגוף ובנפש עשוי להוביל לשינוי חשוב, הארץ 30.1.2011

3. דן אבן, הרפורמה בברה"ן יוצאת לדרך הקופות יפתחו עשרות מרפאות פסיכיאטריות, הארץ, 13.5.2013

4. דני בר און, עידו אפרתי, הרפורמה בבריאות הנפש: ההסכם שמעורר חרדה, הארץ, 5.3.2014

5. Kates, N.; Crustolo A.M.; Farrar S.; Nikolaou, L.; Ackerman, S.; and Brown, S. 2002. "Mental Health Care and Nutrition Integrating Specialist Services into Primary Care". Canadian Family Physician 48:1898-1903

6. Neil Laufer, Nelly Zilber, Pablo Jecsmien, Benyamin Maoz, Daniel Grupper, Haggai Hermesh, Royi Gilad, Abraham Weizman, Hanan Munitz, Mental disorders in primary care in Israel: prevalence and risk factors, Soc Psychiatry Psychiatric Epidemiology, January 2013

7. Pablo Nicaise, Simon Tulloch, Vincent Dubois, Aleksandra Matanov, Stefan Priebe Vincent Lorant, Using Social Network Analysis for Assessing Mental Health, and Social Services Inter-Organizational Collaboration: Findings in Deprived Areas in Brussels and London, Administration Policy Mental Health, April 2012,DOI 10.1007/s10488-012-0423-y

8. Sharma, V.K., Wilkinson, G, Dowrick, C., Church, E. & White, S. (2001). Developing Mental Health Services In A Primary Care Setting: Liverpool Primary Care Mental Health Project. International Journal of Social Psychiatry; 47; 16-29


תגובות:



דף ראשי | כינוסים רפואיים | כתבי עת רפואיים | חיפוש תרופות | תנאי שימוש | אודות מדיקל מדיה | צור קשר | קוסמטיקה ואסתטיקה רפואית | קוסמטיקה רפואית
המידע המופיע באתר זה מיועד לצוות רפואי בלבד. המידע באתר אינו מהווה בשום אופן ייעוץ רפואי ו\או משפטי.
שימוש או צפייה באתר זה מעידים על הסכמתך לתנאי השימוש.
תנאי שימוש באתר זה:
ידוע לי שעל ידי שימוש באתר זה, פרטיי שמסרתי יאספו ע"י חברת מדיקל מדיה על מנת ליצור איתי קשר בנוגע לאירוע זה ולאחרים. מדיקל מדיה אף רשאית להעביר את פרטי הקשר שלי מעת לעת לחברות קשורות אליה ו/או צדדים שלישיים כחלק מהמודל העסקי שלה לשימוש בכיווני שיווק עבור לקוחותיה שכולל ניוזלטר מדעי לרופאים, מידע על עידכוני רישום של תרופות וציוד רפואי, נושאים מקצועיים, פרסומים שונים, הזמנות לכנסים, הזמנות למפגשים עם נציגי פארמה וכיוצ״ב. ידוע לי כי אני זכאי לבקש מחברת מדיקל מדיה לחדול משימוש במידע בכל עת ע"י שליחת הודעה כתובה לחברה ובמקרה זה תתבטל הסכמתי לעיל מיום שהתקבלה ההודעה.

לצפייה בתנאי השימוש לחץ\' כאן
Powered by Medical Media Ltd.
כל הזכויות שמורות לי.ש. מדיקל מדיה בע"מ ©