שלום אורח, התחבר לאתר!, שכחת את הסיסמה?
  דוא"ל:
סיסמה:
טופס רישום לאתר | הוסף למועדפים | קבע כדף הבית
WWW.MedicalMedia.co.il
אודות אינדקס קישורים עדכוני רישום חיפוש תרופות כתבי עת כינוסים דף ראשי
yoman.co.il - תוכנה לזימון תורים
Medical Search Engine
Skip Navigation Linksראשי > רשימת כתבי עת > Israeli Journal of Family Practice - גליון מס' 139 > אילו מסרים מועברים בשידורי הטלוויזיה על השמנת יתר ועודף משקל? האם הם תואמים את ההמלצות המקובלות?
פברואר 2008 February | גיליון מס' 139 .No
צור קשר
חברי מערכת
רשימת גליונות קודמים
שער הגליון
אבחון וטיפול בהשמנת יתר ובחמלות נלוות
אילו מסרים מועברים בשידורי הטלוויזיה על השמנת יתר ועודף משקל? האם הם תואמים את ההמלצות המקובלות?


ד"ר יעקב פוגלמן אחראי רפואת משפחה, קופת חולים לאומית, מחוז צפון

אנו תופסים את הסיבות לבעיית השמנת היתר בעיקר כפעילות גופנית מופחתת ואורח חיים של הפרט. למרות זאת הראינו בהרחבה במאמר סקירה בגיליון הקודם, כי להשפעה חברתית ומשפחתית יש תפקיד לא פחות חשוב בהתנהגות הפרט בשמירה או אי שמירה על משקלו התקין. כמו כן, אנו יודעים על השפעת גורמים תרבותיים וגורמים נוספים המעודדים או מונעים פעילות גופנית.
ההשפעה החברתית והתרבותית שיש לטלוויזיה עלינו, היא מכרעת. ברור היום כי הטלוויזיה תורמת לאורח החיים היושבני של מבוגרים ושל ילדים. הפרסומות בטלוויזיה בחלקן תורמות גם הן להגברת התפוצה של אוכל שאיננה עולה בקנה אחד עם שמירת משקל. כל אלה מהווים חלק מהסיבות  החשובות למגפת ההשמנה.
עם זאת, מעט ידוע על המסרים המועברים בטלוויזיה בתוכניות החדשות למיניהן ובתוכניות המדברות על ההשמנה ועל סיבותיה. חשיבותם של מסרים אלה וסקירת חידושים רפואיים והתנהגות בריאותית להמונים היא רבה, ויש להם השפעה רבה.
השמנת היתר היא תופעה נפוצה ביותר גם באוסטרליה. במשך השנים האחרונות עלה מספר הדיווחים במדיה האוסטרלית על השמנת היתר המתגברת משנה לשנה באופן דרמטי ועל סיבותיה. מאמר מעניין זה שמוצאו מאוסטרליה בדק כיצד מדורי החדשות והדיווחים הטלוויזיוניים השוטפים מתארים את סוגיות עודף המשקל והשמנת היתר באוסטרליה.
מחברי המחקר זיהו ובדקו 115 דיווחים ששודרו על השמנת יתר בתחנות שונות בטלוויזיה האוסטרלית במשך חצי שנה בשנת 2005. מכיוון שכל תחנה מגיעה לקהל צופים שונה בגודלו, שוקללו הדיווחים בהתאם למספר הצופים שאליהם הגיעו.
תוצאות המחקר הצביעו על כך כי הקטגוריה שדווחה במידה הרבה ביותר (20%) הייתה "נפלאות הרפואה המודרנית", דהינו: דיווחים על ניתוחי "קיצור קיבה" בילדים; ופתרונות רפואיים חדשניים אחרים, כמו "קוצב" מיוחד שנמצא בקיבה ומודיע למוח מתי היא מתמלאת וגורם לתחושת שובע; שאיבת שומן וכו'. קטגוריה שכיחה אחרת (14%) כונתה "החדשות הבלתי צפויות", דהינו: סקירת מחקרים מוזרים שדיווחו על הפוטנציאל להילחם בהשמנת היתר ע"י שתיית יין או באמצעות שיטות שינה שונות. 10% מהדיווחים היו על חידושים בדיאטות השונות להורדה במשקל. קטגוריה נוספת הייתה של "חדשות רעות" כשסקרו את כמות הקלוריות שאנו צורכים במאכלים שונים.
ב72% מהדיווחים הוגדרה תזונה בלתי נכונה כסיבה העיקרית להשמנת היתר. חוסר פעילות גופנית כסיבה חשובה הוגדרה רק ב-6% מהמחקרים. ב-56% הוזכרו 2 סיבות אלה, אך סיבות התזונה הבלתי הולמת הודגשו הרבה יותר מאורח החיים היושבני שהוזכר כבדרך אגב.
התזונה הבלתי הולמת כללה אוכל שהוא Junk Food, אכילת מאכלים עתירי שומן וסוכרים, פרסומות למזונות אלו, עודף סוכרים במשקאות קלים ואכילת יתר. נוסף על כך, הוזכרו גודל המנות, צריכת אלכוהול, אכילה מול הטלוויזיה, אכילה בבית הספר וסימון קלורי בלתי נאות על מוצרים.
אורח חיים יושבני כלל צפייה רבה מדי בטלוויזיה, ריבוי שעות מול משחקי מחשב, חוסר בפארקים לעידוד פעילות גופנית, נסיעה במכונית אף למרחקים קצרים ועבודת משמרות.
בשורה התחתונה, השמנת היתר הוצגה במדיה כבעיה הנובעת בעיקרה מהתנהגות הפרט, והפתרונות שניתנו היו לאכול פחות ולזוז יותר מלווים בעזרה רפואית של תרופות ופתרונות כירורגיים. 72% מהדיווחים דיברו על גרגרנות היתר כסיבה לעומת כ-6% בלבד על אורח החיים היושבני. באופן טבעי אוכל ונושאי תזונה מושכים יותר תשומת לב מאשר חוסר פעילות גופנית, מה גם שהמדיה היא אחד הגורמים העיקריים המעודדים התנהגות זו.
בולט החוסר היחסי בדיווחים על גורמים מבניים חברתיים וסביבתיים, כמו פרסום אוכל לילדים, סוגי אוכל במסעדות בית הספר, ההורים כמודל לחיקוי לילדים וכו'. יש הדגשה רבה על טיפול בהשמנה ופחות מדי על הגברת צעדים מניעתיים כדי להפחית את ממדי התופעה.
בשל גישת המדיה שמדגישה גם סיפורים אישיים של הצלחות, קיימת תרומה להאשמה האישית של אלה שלא הצליחו לרדת במשקל. הסטיגמה החברתית איננה פוחתת בעוצמתה וקיימת תרומה משמעותית של המדיה.
לסיכום, זה מחקר חשוב ומעניין שמראה שהסביבה ה"טוקסית" המעודדת את התפשטות המגפה של השמנת היתר בעולם השפע כולו, איננה כוללת רק עודפי מזון זול ובלתי בריא. המסרים התרבותיים, גלויים וסמויים, המועברים אלינו בצורות שונות שאחת העיקריות בהן היא אמצעי המדיה האלקטרוניים, הם לא פחות "טוקסיים". לכך צריך להוסיף את האינטרסים של חברות המזון הגדולות המעוניינות בצריכת יתר של תוצריהן.
עם העלאת המודעות וההכרה של בעייתיות מסרים אלה ניתן לנסות ולפעול  לשינוים.

תגובות:



דף ראשי | כינוסים רפואיים | כתבי עת רפואיים | חיפוש תרופות | תנאי שימוש | אודות מדיקל מדיה | צור קשר | קוסמטיקה ואסתטיקה רפואית | קוסמטיקה רפואית
המידע המופיע באתר זה מיועד לצוות רפואי בלבד. המידע באתר אינו מהווה בשום אופן ייעוץ רפואי ו\או משפטי.
שימוש או צפייה באתר זה מעידים על הסכמתך לתנאי השימוש.
תנאי שימוש באתר זה:
ידוע לי שעל ידי שימוש באתר זה, פרטיי שמסרתי יאספו ע"י חברת מדיקל מדיה על מנת ליצור איתי קשר בנוגע לאירוע זה ולאחרים. מדיקל מדיה אף רשאית להעביר את פרטי הקשר שלי מעת לעת לחברות קשורות אליה ו/או צדדים שלישיים כחלק מהמודל העסקי שלה לשימוש בכיווני שיווק עבור לקוחותיה שכולל ניוזלטר מדעי לרופאים, מידע על עידכוני רישום של תרופות וציוד רפואי, נושאים מקצועיים, פרסומים שונים, הזמנות לכנסים, הזמנות למפגשים עם נציגי פארמה וכיוצ״ב. ידוע לי כי אני זכאי לבקש מחברת מדיקל מדיה לחדול משימוש במידע בכל עת ע"י שליחת הודעה כתובה לחברה ובמקרה זה תתבטל הסכמתי לעיל מיום שהתקבלה ההודעה.

לצפייה בתנאי השימוש לחץ\' כאן
Powered by Medical Media Ltd.
כל הזכויות שמורות לי.ש. מדיקל מדיה בע"מ ©